Wilbert van den Oord, Attractieverhuur Moonen

Afbeelding
Wilbert van den Oord
  • Vertel eens kort iets over je bedrijf

Attractieverhuur Moonen is een familiebedrijf en bestaat 46 jaar. Wij zijn marktleider in Nederland en België in de verhuur van luchtkussens, maar we hebben ook veel elektronische en mechanische spellen en decoraties voor beurzen en grootschalige evenementen. Je kunt ons ook kennen van televisie. Wij leverden bijvoorbeeld de attracties bij Telekids. Er werken 20 mensen in vaste dienst en we hebben bijna 70 oproepkrachten.

  • Waarom is 'een leven lang ontwikkelen' zo belangrijk voor jouw bedrijf?

Ik vind het belangrijk dat mensen gelukkig en tevreden zijn. Als wij naar onze medewerkers luisteren en ze belonen, bijvoorbeeld door ze een opleiding aan te bieden, dan vertaalt zich dat in weinig verloop en ziekteverzuim. Wij hebben al jaren een ziekteverzuim van minder dan één procent.
Binnen ons bedrijf heerst echt een familiegevoel en ik selecteer mijn medewerkers dan ook heel zorgvuldig. Meer op karaktereigenschappen dan op competenties. De meeste mensen in vaste dienst zijn ex-stagiaires of voormalig oproepkrachten. We weten dan precies wat we aan elkaar hebben.
Die combinatie van een familiaire sfeer en de mogelijkheid tot ontwikkelen, zorgt voor een goede werksfeer met nauwelijks ziekteverzuim.

  • Hoe breng je het in de praktijk?

Ik zal een voorbeeld geven. Een medewerker kwam binnen als verlegen 16-jarige BBL leerling logistiek medewerker. Hij heeft zich binnen ons bedrijf via cursussen en scholing opgewerkt tot hoofd magazijn. Deze jongen is vorig jaar bij ons weg gegaan, maar dat is helemaal niet erg. Hij heeft hier een heel goede tijd gehad en veel geleerd en wij hebben heel veel aan hem gehad. Soms neem je na zo’n periode toch afscheid van elkaar. We hebben nog steeds goed contact.

  • Hoe kun je hiermee andere ondernemers helpen?

Laatst ben ik op gesprek geweest bij More2Win. Dat is een organisatie die statushouders begeleidt naar een baan in de logistiek. More2Win heeft een speciaal traject opgezet waardoor deze mensen niet zomaar ergens in een hal worden gedropt en zonder begeleiding aan de slag moeten. Want dan ontstaan er communicatieproblemen. En daarmee neem je het risico dat zowel werkgevers als statushouders vroegtijdig afhaken. Ik praat over dit soort projecten met andere logistieke werkgevers. Zodat zij daar ook weer van kunnen leren.

  • Hoe is de samenwerking met Leerwerkloket tot stand gekomen en welk traject is er doorlopen?

Er werkte iemand bij ons. Zij zat tegen het eind van haar contract en ze had het niet echt meer naar haar zin. Ik ben toen naar het Leerwerkloket gegaan om te kijken of zij haar konden begeleiden naar een andere, meer passende baan. Het Leerwerkloket heeft haar toen heel goed ondersteund met de switch.
Ook mensen die niet de juiste diploma’s hebben, adviseer ik naar het Leerwerkloket te gaan. Steeds meer bedrijven hechten net zo veel waarde aan ervaring dan aan een diploma. Het Leerwerkloket kan mensen zonder de juiste diploma’s helpen met het behalen van Ervaringscertificaten (EVC’s).

  • Tot slot: wanneer schakel je Leerwerkloket in?

Vooral dus wanneer ik vragen heb over personeel. Als werknemers willen bijscholen of omscholen, maar ook wanneer iemand op zoek wil naar een uitdaging buiten ons bedrijf.