Wesley van Gastel, teamleider recruitment Hoppenbrouwers

Afbeelding
Hoppenbrouwers ambassadeur
  • Vertel eens in het kort iets over Hoppenbrouwers Techniek

Ons bedrijf bestaat al meer dan 100 jaar, sinds 1918 om precies te zijn. In Udenhout begon Jan Beekmans als eenmanszaak in elektrotechnisch werken. Met zijn neef Willy Hoppenbrouwers werd het bedrijf al snel een succesvolle technisch dienstverlener. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een allround-speler in installatietechniek met zo’n 1800 medewerkers en 22 vestigingen verspreid over Nederland. En hebben we als familiebedrijf sinds 2018 het Predicaat Koninklijk.

  • Waarom is een leven lang ontwikkelen zo belangrijk voor Hoppenbrouwers Techniek?

In de hele markt is er een groot tekort aan technisch geschoolde mensen. Dit heeft ons gemotiveerd om een structureel traject op te zetten vanuit de gedachte van ‘leven lang leren’. Ook mensen zonder technische achtergrond krijgen bij ons de kans om als zij-instromer het techniekvak te leren.

Daarnaast bieden we onze medewerkers de mogelijkheid om intern door te groeien, bijvoorbeeld van monteur tot leidinggevende. Verder helpen we onze mensen om zich te ontwikkelen tot kenniswerkers. De technologische ontwikkelingen gaan immers razendsnel, zeker in een branche als installatietechniek. Medewerkers die bijvoorbeeld nu alleen beheer en onderhoud doen, gaan te maken krijgen met data-analyses doordat het onderhoud zich meer verplaatst naar preventief dan correctief. Het werk verandert en wij begeleiden ze hierbij. Boeien en binden zijn voor ons geen loze kreten.

De medewerker staat bij ons op één. We kijken niet alleen naar het werk, maar ook naar de mens achter de medewerker. We bespreken de persoonlijke situatie, en helpen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld ook bij intermenselijke of financiële problemen. In de werving kijken we niet alleen naar je cv, maar meer naar welke talent je hebt en wat jou motiveert.

  • Hoe breng je omscholing in de praktijk?

In het eerste halfjaar van 2023 hebben we circa 300 mensen aangenomen. Dat is veel, maar gezien onze ambities nog niet voldoende. Door onze goede naam weten mensen ons goed te vinden. Jaarlijks hebben we veel sollicitanten waarvan maar een klein deel ervaring heeft in de installatietechniek. Dit dwingt ons tot omdenken.

Om ook onervaren mensen kansen te geven zijn we dit jaar gestart met de Hoppenbrouwers Academy. Hier verzorgen we onze eigen (verkorte) opleidingstrajecten en kunnen BBL-ers extra praktijkles krijgen als die behoefte er is. Dit jaar hebben we de ambitie om 175 onervaren nieuwe medewerkers op te leiden in ons vak. Dit doen we inmiddels met eigen ontwikkelde verkorte opleidingstrajecten, vanuit eigen theorie- en praktijkruimten. Zo leiden we bijvoorbeeld mensen binnen drie maanden op tot cv-monteur. Dit kan zo snel, omdat we ons hierbij volledig focussen op vier keteltypes voor de consumentenmarkt.

Als medewerkers een vervolgstap willen maken, dan volgen ze bijvoorbeeld een aansluitende verkorte opleiding voor warmtepompen. De programma’s zijn modulair opgebouwd. We bepalen zelf de leerdoelen, en werken bij de opleidingsprogramma’s nauw samen met het bedrijfsleven en onderwijs. Waar het programma het toelaat, zorgen we ook voor een officiële erkenning.

  • Hoe interesseer je jeugd voor techniek?

Om basisschoolkinderen en mbo’ers/hbo’ers enthousiast te maken voor techniek gaan we naar scholen of nodigen we ze bij ons uit. Met technische proefjes leren ze spelenderwijs hoe leuk installatietechniek is. Met onze eigen werkkeet gaan we naar de jeugd toe bij open dagen van scholen. We geven veel gastcolleges en nodigen ook docenten uit om te kijken op projecten. En bieden plekken voor bbl’ers en stagiairs. We sponsoren techniekevenementen bij scholen en zijn actief in het docentennetwerk Pie. Ook werken we nauw samen met Ontdekstation013 in de Tilburgse Spoorzone, waar kinderen en jongeren kennis maken met techniek. Dit is nog maar een kleine greep van de initiatieven die we ontplooien op dit gebied. We vinden het vooral als organisatie belangrijk dat we ook onze maatschappelijke rol pakken in het enthousiasmeren van de jeugd voor ons mooie vak.

  • Hoe help je andere ondernemers hiermee?

We zijn onder andere aangesloten bij initiatieven vanuit de provincie, WijTechniek en zijn lid van de inkooporganisatie DGC. Hier wisselen we ideeën met elkaar uit. Bij het congres ‘Brabant Werkt: Inclusief’ hebben we bijvoorbeeld verteld over onze omscholingsstrategie. Met het landelijke expertisebureau VHTO  werken we samen om meisjes en vrouwen te enthousiasmeren voor techniek. En in het programma Slimmer werken van Midpoint Brabant werken we samen met diverse innovatieve bedrijven in Midden-Brabant aan het verbeteren van de arbeidsproductiviteit in de maakindustrie.

  • Hoe is de samenwerking met Leerwerkloket tot stand gekomen en welk traject is er doorlopen?

Onze directeur Henny de Haas is hier al vanaf het begin bij betrokken. Vanuit mijn HR-functie heb ik het van hem overgenomen.

  • Wanneer schakel je Leerwerkloket in?

We hebben veelvuldig contact met het Leerwerkloket, bijvoorbeeld over mensen die niet direct in de doelgroep vallen. Bij het Rangeerterrein (waar het Leerwerkloket in participeert) krijgen zij de kans om te polsen of een baan in een andere branche hen aanspreekt, bijvoorbeeld in de techniek.
Het Leerwerkloket denkt goed mee met onze verkorte opleidingstrajecten. Zoals bijvoorbeeld door te zorgen dat mensen met autisme op een plek kunnen waar ze in een veilige omgeving repeterend werk kunnen doen.

In verkorte interne opleidingstrajecten zijn we echt wel landelijk koploper. We delen onze kennis graag met andere bedrijven in het netwerk van het Leerwerkloket. Anderzijds kunnen wij ook veel van hen opsteken. Bij het Leerwerkloket krijgen we hiervoor alle gelegenheid. 

En jullie naam…?

Hoppenbrouwers heeft de woorden hop en brouwers in de naam, maar onze Hoppenbrouwers Academy gaat toch echt over techniek en niet over brouwen van bier…