-
Vertel eens in het kort iets over je bedrijf
Ik ben geboren en opgegroeid in een echte McDonald’s-familie. Mijn leven lang zijn we al betrokken bij dit mooie merk. Momenteel ben ik supervisor van onze restaurants in Tilburg-Zuid, de Reeshof en Udenhout. Samen met onze ruim 350 medewerkers voeren we het McDonald’s franchisesysteem met alle plezier uit: de centrale missie en visie gecombineerd met lokaal ondernemen. Think global, act local. Dat is uiteindelijk de basis van het succes van McDonald’s.
-
Waarom is een leven lang ontwikkelen zo belangrijk voor jouw bedrijf?
Persoonlijke groei is de ontwikkeling van je eigen kennis en kunde. Een proces waar we bij McDonald’s veel tijd in stoppen en ook veel energie voor terugkrijgen. Elke collega heeft een eigen doel. Sommigen zien het als een bijbaan, anderen als een aanvulling op hun loopbaan en weer anderen als hun totale carrière. Je kunt op verschillende niveaus werken, bijvoorbeeld als crewtrainer, assistent of restaurant department manager waarbij je je richt op voedingskwaliteit, mensen of service. Als het aansluit op jouw groeibehoefte kun je de McDonald’s Academy op ons hoofdkantoor in Utrecht doorlopen. Ook heb je de mogelijkheid om een mbo- of hbo-diploma te behalen met naast vier dagen werk één dag op school. Voor al die collega’s in verschillende levensfases willen we een goede werkgever zijn. We bieden hen uitdagingen op maat en gaan hier flexibel mee om.
-
Hoe breng je het in de praktijk?
Met veel luisteren naar het team bekijken we hoe we kunnen aansluiten op ieders behoefte. Intern en extern hebben we presentatie- en trainingsruimten voor onder meer workshops. Aan de hand van een digitaal werkboek gaan onze medewerkers op de werkvloer aan de slag met bijvoorbeeld het maken van een floorplan, train de trainer of trainen van je collega’s. Het is toch wel heel bijzonder dat ruim 35% van ons personeel een training, cursus of opleiding heeft gevolgd buiten de normale werkzaamheden om. Overigens voeren we naast functionerings- en evaluatiegesprekken ook welzijnsgesprekken. We vragen hoe het privé gaat en wat je voor ogen hebt in de toekomst. Als McDonald’s zijn we een luisterend oor en helpen we onze medewerkers hier graag verder mee.
-
Hoe kun je andere ondernemers hiermee helpen?
Luisteren naar je personeel is heel belangrijk. Maak je eigen beleid daarin flexibel. Denk af en toe out- of-the-box. Kijk en volg wat speelt in de wereld. Iedereen, en vooral de jongere generatie, wordt elke dag honderden keren geprikkeld via social media. Jongeren worden al snel lekker gemaakt door allerlei berichten over leeftijdsgenoten die dure spullen kopen of zich voordoen als heel succesvol. Hier moet je als bedrijf alert op zijn, anders zijn ze weg voordat je het weet. We houden goed in de gaten wat de behoeften van onze collega’s zijn en bespreken welke uitdagingen, kansen en arbeidsvoorwaarden bij welke situatie passen. Dat hoort bij goed werkgeverschap. Uiteindelijk blijven mensen bij je werken als ze echt blij zijn.
-
Hoe is de samenwerking met Leerwerkloket tot stand gekomen en welk traject is er doorlopen?
Als grote werkgever in de regio hebben we altijd plek voor nieuw personeel. Voor het werven van personeel met een rugzakje zijn we bij Leerwerkloket Midden-Brabant uitgekomen. Naast dat je veel informatie, advies en hulp krijgt, kom je via het Leerwerkloket makkelijker in contact met andere werkgevers. Je kunt veel van elkaar leren. Bovendien heeft het Leerwerkloket een groot netwerk. Onze vaste contactpersoon brengt ons voor personeelsvraagstukken makkelijk in verbinding met organisaties als UWV, ROC en de gemeente Tilburg. Leerwerkloket heeft ons ook geholpen met statushouders die werk zoeken voor de lange termijn. Hier is een geweldig team uitgekomen waar we nu elke dag veel plezier aan beleven. Ook de nazorg is trouwens goed geregeld bij Leerwerkloket.
-
Tot slot: wanneer schakel je Leerwerkloket in?
Vooral dus als we hulpvragen hebben voor het werven van personeel. En we worden regelmatig door het Leerwerkloket gevraagd om ons te presenteren op banenmarkten, informatiedagen en doe-dagen. Daar doen we daar als McDonald’s graag aan mee. We praten met de bezoekers dan even niet over hamburgers, maar over hoe je bij ons happy bent in je werk.