-
Vertel eens in het kort iets over je bedrijf
Bonheur Horeca Groep is actief op negen locaties in Tilburg en omgeving, waaronder het toprestaurant en luxe 4-sterrenhotel Auberge du Bonheur, Prise d’Eau Golf, Koning Willem II stadion en diverse andere plekken waar we horecaexploitaties verzorgen. We bieden voor ieder moment van ontmoeten, vieren en zakendoen een passende locatie. Ieder met een eigen karakter en sfeer. We hebben ruim 110 medewerkers in vaste dienst, waaronder 15 jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast hebben we een flexibele schil met 150 oproepkrachten. Ik ben verantwoordelijk voor alles met betrekking tot HRM en salarisadministratie.
-
Waarom is een leven lang ontwikkelen zo belangrijk voor jouw bedrijf?
We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zelfredzaam zijn, ongeacht hun functie of leeftijd. Er werken bij ons veel jonge mensen, maar ook mensen die zijn blijven werken nadat ze de pensioenleeftijd hebben bereikt. Iedereen kan onze Bonheur Academie volgen. Daarnaast kun je ook specifieke kennis opdoen. Wij hebben met onze tien locaties het voordeel dat medewerkers ervaring kunnen opdoen met werken op andere plekken.
-
Hoe breng je het in de praktijk?
We kijken naar wat onze mensen nodig hebben en graag doen. Zo heeft een medewerker housekeeping vanuit ons interne opleidingsprogramma Bonheur Academy een wijncursus gevolgd en vier Spaanstalige collega’s volgen een traject om de Nederlandse taal te leren, voor hun werk én hun privéleven. Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden we intensief, totdat ze zelfstandig kunnen werken. Stagiaires die goed voldoen binden we door een arbeidsovereenkomst aan te gaan en doelen op te stellen om ze te stimuleren om door te groeien. In ons Young Potential programma hebben we onlangs negen medewerkers onder externe begeleiding de gelegenheid gegeven om te leren hoe je leiding geeft. Zo stomen we ze hiervoor klaar.
-
Hoe kun je andere ondernemers hiermee helpen?
Door ervaringen te delen. Hoewel wij gelukkig weinig last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt, denken we graag met andere bedrijven mee over het binden van personeel. Dit doen we bijvoorbeeld bij de werkontbijtsessies van het Leerwerkloket.
-
Hoe is de samenwerking met Leerwerkloket tot stand gekomen en welk traject is er doorlopen?
We werken al lang samen. Het eerste contact is ontstaan vanuit het WerkgeversServicepunt Midden-Brabant, zo’n zes jaar geleden. We doen onder meer mee aan het Rangeerterrein, waarbij mensen de gelegenheid krijgen om te ervaren wat een andere branche inhoudt. Bij de gesprekken met kandidaten valt het op dat ze de horeca vooral beschouwen als een sector waar je hard moet werken op onregelmatige dagen. Maar we willen ze ook laten inzien dat horeca juist heel leuk is. Je hebt contact met gasten en draagt bij een mooie belevingen. We doen dus ook mee aan de ontbijtsessies. Het aantal deelnemers hangt sterk af van het onderwerp en hoe dit wordt gecommuniceerd. Bij het onderwerp SLIM-subsidie was de opkomst bijvoorbeeld heel goed.
Tot slot: wanneer schakel je Leerwerkloket in?
Onder begeleiding van Ilse Polderman, ondernemersadviseur van Leerwerkloket, zijn we een opleidingstraject gestart waarbij de deelnemers na het behalen van de doelen een certificaat ontvangen, de zogeheten praktijkverklaring. We hebben met hen over de mogelijkheden gesproken en zetten dit in wanneer het kan. Ook heeft Leerwerkloket ons onlangs in contact gebracht met een potentiële medewerker die in een meeloopdag kennis kan maken met ons bedrijf. Kortom, wewerken regelmatig en vooral prettig met Leerwerkloket samen. Ik zet me dan ook met alle plezier in als ambassadeur.